HARAP MAKLUM ........

#########################################

Buat pembaca yang mahu meninggalkan komen, sila pastikan anda meninggalkan link blog anda dalam kotak komen DIQCUSS.


Terima kasih diatas sokongan anda....

kawie2020 team.

Ringan Vs Berat

Seorang calon untuk suatu jawatan pegawai tidak sampai seminit tiba-tiba keluar dari bilik temu duga. Rakan-rakan yang berada di luar pun bertanya, “Eh!!!Cepatnya ngko keluar? Kenapa?”

Jawab calon itu, “Aku dapat jawab soalan yang ditanyakan dgn betul jadi aku boleh keluar awal”.

Tanya rakan-rakan lagi, Wahhh!!Bestnyer ngko,soalan apa?????”
“Senang jer soalannya, pengerusi sesi temu duga tu tanya aku, Engkau ker yang kentut ni??? Aku pun jawab la, “Ya tuan, sayalah yang terkentut tadi!!!” Pastu dia suruh aku keluar!!!!

notakaki bucuk: bagi lawak dulu utk meringankan kepala sebelum membaca dibawah ini.

**************************************************************************************

aku tengok cerite kt astro prima 105. kisah anak dara tua (lakonan Erra Fazira) yang sedang dicari jodoh oleh keluarganya setelah ditawarkan hadiah bonanza. pertengahan cerite itu erra ni berjumpe ngan hero pujaannye (lakonan Fizo). ade satu babak dimane dalam mengenali diri masing2 maka fizo ni cerite lah kisah sedihnye dan begitu jugak erra.

Jadi aku terpaku seketike. ehh.. waktu aku bercinte dulu (skrg blom terbuke hati lg.. jeng jeng jeng..) aku juga mengalami situasi yg sama. aku menceritekan kesedihan hidup aku dan ex-awek aku pun turut menceritekan kisah pahit beliau jugak.

Aku juge rasa bagi pasangan yg baru bercinta, baru nak mengenali diri pasangan masing2, mesti ade satu sessi menceritekan kisah silam yg sedih, pedih, tiada keadilan dan yg seiringan dengannye. Mesti ade kisah x dpt kasih sayang ibubapa atau keluarga, kisah ditipu balak/awek terdahulu, pernah lari dari rumah, pernah jahat, selalu kene marah dan sebagainye. kadang2, bile kite dok menceritekan kesedihan itu, secara x sengaja ataupun sengaja, cerite itu ditokok tambah sedikit supaya cerite itu menjadi lebih sedap, tragis ataupun menyayat hati...(mungkin la kot)

kekadang aku terfikir gak, adakah ini sudah menjadi satu kemestian ataupun kewajiban dalam proses mengenali pasangan masing2 ataupun ia hanya sekadar cerite untuk menagih rase simpati dari pasangan masing2.

mungkin jugak aku salah didalam hal ini. aku cuma berfikir berdasarkan pengalaman aku yg x seberape ni. aku juga bukanlah org yg bijak pandai dalam soal bercinte ini, bahkan aku masih lagi belajar dalam soal percintaan walau aku belom mempunyai kekasih hati tetapi aku juge jelas bahawa ramai kawan2 blog meluahkan perasaan cinte mereke melalui blog. ade yg bahagia dan ade jg yg sedang merane dan ade yg sedang dalam proses memulihkan diri untuk bangun semula...

Sakit memang sakit. pedih memang pedih. ada yg sudah ternoda, ada yg terhakis maruah diri, ada yg terkikis wang dan harta, ada yg meninggalkan keluarga, ada yg menduakan suami/isteri/balak/awek, ada yg merempat, ada yg mengurungkan diri dan hatinya dan macam2 lagi karenah dan tingkah laku yg boleh dibayangkan.

tetapi setelah kita melalui proses kemuraman kita itu dan dipertemukan dgn seseorg yg lebih baik dari yg dulu, apakah perlu untuk kite menceritakan semula kejadian pahit itu? member aku berpendapat ia adalah perlu dalam mengenali pasangan kite. ade gak member aku berkata x perlu kite membuka kisah silam. terima lah kite seadanya dan mengapa perlu kisah sedih itu disingkapkan semula. ada pro n contra nya disitu.

Anda bagaimana?

11 comments :: Ringan Vs Berat

  1. nak dgr cita sedey aku??mana taw nnti kita kapel lak ke...wahaha..

  2. kalau cerita sedih ni normally nak menagih perhatian dan kasih sayang pasangan la kan motifnya..ada yg boleh dicerita dan tak dicerita..kalo kisah sedih dgn pasangan lama nak cite kat yg baru..mungkin timbul sikit rasa curiga dan tak sedap di hati yg baru..tambah2 kalau yg baru tu tak pernah bercinta..hmm..just my opinion..

  3. Depend pd individu. Kengkadang org memang perlu share ... so share ler ngan org yg paling rapat ngan die. Ngan sapa lagi nak share citer2 private camtu ...

  4. [imheppie] hahaha.. ape salahnye kita kapel n kawin terus..hahaha

    [solehah] pendapat yg bagus n i like it..

    [precious] itu le persoalannye..tp aku setuju le depend to individual tu sendiri..

  5. ikut individu kot..
    x suke citer sedey3 nie huhu

  6. depends beb...

    huahua...

    macam ak sekarang..
    cam xd perasaa je ak rase

  7. kekadang aku ade gak rase cmni..tp tu bkn kemestian @ kewajipan..ape slhnye kn..baru gempaq skit perjalanan hidup kite nie..kite kt pentas dunia yg byk sandiwara nie kena la ade citer2 cmtu..

  8. kadang2 baik x tau dr tau... kang jeles plak
    haha

  9. Kalau u rasa dgn mcritakn kisah silam u, u dan dia akan lbh slig mgenali, mdpt pgjrn dpd ksilapan kisah lama, dpt lbih mmhami, yes, go ahead. tp klu dgn mceritakn tu sume, dia akn tjtoh syg krn simpati, nak mnagih phatian rsnya baik tak payah cerita...

    personally, fda rasa kalau baru2 kenal, belom mesra, belom ada rasa keserasian, belom terputik sekuntum dua rasa suka, minat dan sayang, baik jangan ceritalah. tkot2 motif penerimaan tidak seperti yang kita harapkan

    salam singgah kembali. jom follow fda... fda already follow u

  10. [manusia] betul..betul..betul..

    [azza] azza shian kt ko.. xde perasaan yer... meh aku bg perasaan kt ko ek.. nak x? :)

    [hisham] lu kan sifu gua...hehehe...

    [ah fat] lebih baik x tau...lalalala..

    [rizwan sweetheart] ok sis.. aku follow ko..

  11. aku pun ada pendapat sendiri...
    bab-bab kisah silam ni byk yang sensitif...aku lebih suka simpan daripada bercerita...
    tapi hubby aku pulak amat berterus-terang...
    aku cakap kat dia tak yah lah citer pasal dulu-dulu....aku dah terima dia seadanya...sebab aku taknak citer kisah aku...malas nak ingat balik...biarlah dengan kehidupan sekarang...
    aku memang cukup bahagia...
    semua yang aku nak,aku dah dapat...
    ada orang jaga aku...
    bawak gi jalan-jalan..hiburkan hati di kala duka...tenteramkan hati yang selalu tak tenteram...bak kata kehidupan sekarang lebih baik daripada dulu...ni komen ke ape...panjang lebar pulak citer pasal diri...he...hee..he,..